tisdag 28 juli 2009

Att välja ortsnamn

Något som länge intresserat mig är det rika utbud av underliga, oförväntade och i vissa fall löjeväckande ortsnamn som finns i vårt land. Detta intresse återuppväcktes idag när jag och Joakim tog en tur på motorcykel. Målet var Larv, strax utanför Vara. (egentligen var resan i sig målet, men jag hade hittat en väldigt trevlig väg när jag var på Edsväraveckan i helgen som jag ville prova på motorcykel.)

På vägen dit passerade vi ett antal orter med mer eller mindre lustiga namn. Bland annat kan dessa nämnas:

- Larv
- Vedum
- Molla
- Tråvad
- Hulared
- Grude
- Jällby
- Snugge
- Bitterna

När man talar ortsnamn så är det svårt att inte nämna orten utanför Hökerum som fick Vägverket att minska avståndet med en kilometer eftersom skyltarna stals allt för ofta. Nu mer står det "Grovare 5"

Det är lustigt hur man vänjer sig vid ortsnamn som för en utomstående kan te sig synnerligen underhållande. Ta som exempel Sexdrega, det hör jag så ofta att jag inte reflekterar över hur det egentligen låter, min lumparkompis, Heckscher, hade inte utvecklat samma immunitet mot det namnet...

Det finns dock än så länge bara ett ortsnamn som har fått mig att stanna bilen, backa tillbaka, kliva ur, ta fram mobilen och fotografera.

Hur kan man namnge en ort "Bögared"?

/Hjertén, med dagens dos av lingvistik

1 kommentar:

  1. hähä.
    varför får inte jag rida när böga red?
    (en utveckling av ullaredsskämtet med dialektala måsten)

    // bylundskan som också bloggar & som är glad att ännu en språklig begåvning har gett sig in i träsket. jag ska följa dig. uppdatera OFTA!

    SvaraRadera