söndag 26 juli 2009

Att välja bloggnamn

Det intressanta i det osannolika i att jag har börjat ägna mig åt detta medium (bloggen, för er som inte hänger med direkt...) överskuggas av mina upptäckter när jag skulle välja namn, eller snarare adress för min blogg. Hjertén hade varit enkelt och passande, jag föredrar alltid det enkla, men det var ju taget. Föga förvånande då det finns 239 personer i Sverige som heter Hjertén i efternamn och någon utav dessa borde sannolikt vara intresserad av att blogga och således ha hunnit före mig.

Det som fascinerar mig är att följande mindre vanliga ord eller fraser var upptagna:
Nachspil
Nattiné
Mnemoteknik
Mirabiledictu (mirabile dictu)
Menetekel (mene tekel)
Mementomori (memento mori)
Medioker

Samt ett antal andra här icke omnämnda liknande ord.

Jag gjorde nämligen så att jag tog fram boken:
"Våra vanligaste främmande ord" av Olof Östergren och Karl-Hampus Dahlstedt
Stockholm Alb. Bonniers boktryckeri 1970

I den försökte jag sedan hitta något som jag ansåg passa. Tillslut blev det som bekant Hjerténs monolog (fast ihopskrivet och utan accent). Det passar bra, då det som skrivs här i första hand inte är till för dig kära läsare, utan för mig själv. Det kan uppfattas som lite arrogant och själviskt av undertecknad, men å andra sidan är det ju ingen som tvingar dig att läsa vidare...

Vi får se vad som kommer att avhandlas här, men jag kan redan nu avslöja att det inte kommer att följa något tema och det kommer med största sannolikhet inte vara intressant.

Två ämnen som jag har berört och som jag vill återkomma till senare är:
- Sannolikhet
- Avsaknaden av möjligheten att använda å, ä, ö, samt accenter i internetadresser.

Ps. Samtliga ord i listan över icke godkända bloggnamn , med undantag av medioker, fastnade i stavningskontrollen. Det gjorde dessutom orden, blogg samt blogga. Det förefaller paradoxalt att just dessa två sistnämnda fastnar i stavningskontrollen i en blogg.

2 kommentarer:

  1. jag tycker ett tema i din blogg ska vara "dagens outfit" :D

    SvaraRadera
  2. Jag veeeet! Jag hade tänkt det, men så hann hon Blondinbella före! Ja ba hallå!

    SvaraRadera