fredag 31 juli 2009

Att behöva välja

"Nu är det snart dags att välja den vårdcentral som passar dig bäst!"

Detta verkar vara det senaste i epidemin av alla val som måste göras, man ska numer välja elbolag, tandläkare och hur man ska placera sina pensionspengar. Någon måste därmed vara övertygad om att din och min livskvalitet ökar om vi själva får möjligheten att bestämma vart vi ska besiktiga bilen, annars skulle väl inte den möjligheten finnas.

Dock är det så att när det för femte gången ringer en övertrevlig man hem till mig och, precis som i de föregående fyra fallen, skänker mig insikten om att jag kan spara 29 kronor i månaden på att byta telefonoperatör, då är inte min första tanke vad jag ska göra med dessa 29 kronor som nu har frigjorts i min privatekonomi, inte heller vilken fördel jag har som fick kännedom om detta som uppenbarligen måste vara en hemlighet för resten utav svenska folket. Min kraft och energi går åt att vänligen avböja erbjudandet samtidigt som jag blir lite mer irriterad än förra gången över att min fritid, som är en betydligt större bristvara än mina pengar, spenderas på något så banalt som 29 kronor i månaden.

Nej, återinför monopol på el, tele och allt annat som jag inte är intresserad av så att jag kan lägga den tiden det tar mig att hantera detta på något mer värdefullt, som mina vänner.

Jag skulle dessutom vara mycket mindre stressad om jag slapp engagera mig i valet av vårdcentral och bara blev tillsagd var jag skulle åka när jag blev sjuk.

Livet är fullt av viktiga och betydelsefulla val, vilket yrke? vilken livskamrat? barn och i så fall hur många? Detta är val som gott kan få ta både tid och energi. Vem som ska få leverera el in mina uttag är hör inte till den kategorin.

/Hjertén, som vill lägga sin tid på något mer betydelsefullt än världsliga ting.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar